Home » Main » Moottoripyörän säätäminen

Moottoripyörän säätäminen

Moottoripyörän säätäminen ei ole helppoa hommaa noviisille, jos ulkoista apua ei ole tarjolla. Oman pyörän säätämiseen liittyy monenlaisia eri kikkoja, jotka pyörän säätämisen yhteydessä täytyy ottaa huomioon. Väärillä säädöillä voi aiheuttaa todella kallista vahinkoa – ilman aiempaa kokemusta ei välttämättä tule huomanneeksi, että esimerkiksi kaasuttimien tai polttoaineen ruiskutusjärjestelmän pieni väärin tehty säätö voi rikkoa käytännössä koko moottorin – laihalla oleva seos sulattaa männän, ja jos vahinko pääsee riittävän pitkälle, voi rikkoutunut mäntä pirstaloitua täysin, jolloin myös kierokanki tulee kurkistelemaan moottorista ulkopuolelle. Tässä vaiheessa onkin sitten jo kaikki mahdollista, ja myös kampiakselin, moottorin lohkon ja sylinterikannen – eli käytännössä aivan kaiken – tuhoutuminen on täysin mahdollista. Käydäänpä siis läpi muutamia perusjuttuja prätkän säädöstä tässä artikkelissa,

Moottorin säätö – vaikeaa mutta palkitsevaa

Ensinnäkin todettakoon, että tämä artikkeli käsittelee nimenomaisesti vain moottorin säätöä – tänään ei siis kirjoitella iskunvaimentimien, jousituksen taikka kahvojen ja pedaalien säädöistä.

Mitä moottorin säätäminen sitten tarkoittaa? Moottorin säätö yhtenä terminä sisältää todella paljon erilaisia asioita. Moottorin säätöön sisältyy niin nokka-akselien ajoituksen säätö kuin kaasuttimienkin – tai moderneissa pyörissä ruiskutusjärjestelmän – säätö. Lisäksi polttoaineensyötön lisäksi säädössä tärkeää roolia näyttelee sytytysjärjestelmä, jossa säädetään pääosin sytytysennakkoa. Sytytysjärjestelmän väärä säätö on yhtä lailla tuhoisa asia kuin polttoaineen säätö laihalle; väärin säädetty sytytys voi aiheuttaa moottorin “nakutusta”, joka harmittomalta kuulostavasta nimestä huolimatta on yksi tuhoisimmista moottorille tapahtuvista asioista.

Nakutus tarkoittaa polttoaineen ennenaikaista, räjähdysmäistä syttymistä. Nakutuksessa bensan ja ilman seoksen palaminen ei tapahdu hallitusti, vaan räjähdysmäisesti – aiheuttaen moottorin käyntiin nakuttavan tai kilistävän äänen, joka on joissain tapauksissa kuultavilla paljaalla korvallakin. Räjähdyksenomainen palaminen rasittaa moottoria sisäisesti – pääosin männänrenkaita ja männänrengasurien välejä männässä – joka voi aiheuttaa mäntien rikkoutumisen. Nakuttaminen voi lisäksi aiheuttaa pieniä sulamiskohdalta näyttäviä jälkiä mäntiin. Pitkään jatkuessaan se on käytännössä varma keino tuhota moottori sisäisesti, aivan kuten laiha polttoaineseos.

Modernit ohjelmistot moottorin säätöön – jopa internetin välityksellä

Loikataanpa hienostuneeseen päähän moottorin säädön suhteen. MotoGP-sarjan – ja varmasti nykyään myös jo alempien luokkien – moottoripyöriä säädetään tätä nykyä etänä; polttoaine- ja sytytysjärjestelmä on säädettävissä täysin elektronisesti, ja moottoripyörien säätöjä voidaan muuttaa nettiyhteyden välityksellä koskematta pyörään ollenkaan fyysisesti. Tämä voi tuntua hömpötykseltä ja typerältä vanhan koulukunnan kaasarisäätäjien mielestä, mutta kehitys edistyy ja maailma muuttuu – parempi vain tottua ajatukseen. Maailma muuttuu, koska keksitään parempia ja edistyksellisempiä keinoja, kuten etäsäätö.

Olenpa ollut itsekin mukana etäsäätämässä kokeellista moottoripyörää jo viisi vuotta sitten. Tällöin huolehdimme tarkasti nettiyhteyden suojaamisesta – meillä oli käytössä yhteyden salaamiseen VPN, koska olimme ehkä hieman paranoideja sille, että kilpailijat vakoilisivat tekosiamme. Olimmehan kokeellisen sarjamme ylivoimaisessa johdossa. VPN-palveluna meillä oli NordVPN – tästä palvelusta lisää tietoa janoavien kannattaa katsoa VPN-yhteydet.fi -sivuston NordVPN -artikkeli, jossa kokemuksia tästä palvelusta on kerrottu paljon laajemmin kuin itse osaisin koskaan kertoa.

Yhteenveto

Moottorin säätäminen voi olla vaikeaa, jos kokemusta ei asiasta ole. Eikä kannata lannistua, vaikka tämä homma tuntuisi vaikealta vielä pitkän ajan jälkeenkin; kyseessä on todella, todella vaativa laji, jossa huipulle päästäkseen täytyy ymmärtää merkittävissä määrin matematiikkaa ja fysiikkaa. Onhan formuloidenkin moottoreissa suunnittelua ja säätöä tekemässä huippuinsinöörit huippupalkalla, joten helppo laji ei todellakaan ole kyseessä. Laji on kuitenkin siitä kiinnostuneelle todella mielenkiintoinen ja uutta opeteltavaa riittää varmasti ikuisiksi ajoiksi. Kilparadoila löytyy monesti myös muita asiasta innostuneita ihmisiä, ja kilparadoilta on tarttunut elämääni itsellänikin mukaan hyvä ystäviä joiden kanssa muistelemme moottorivirityksiä viime vuosikymmeniltä aina uudelleen ja uudelleen.